У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області звертають увагу, що застосування РРО/ПРРО є обов’язковою умовою роботи підприємців платників єдиного податку 2 групи та 3 групи, що здійснюють свою діяльність на ринках області. Згідно норм ПКУ залишається необов’язковим застосування РРО/ПРРО лише для платників єдиного податку 1 групи.

«Єдинники» 2 групи та 3 групи, що торгують на ринках зобов’язані кожну покупку оплачену готівкою, особистими платіжними картками, жетонами тощо – проводити через зареєстровані належним чином РРО/ПРРО, а покупцеві видавати фіскальний чек в місці здійснення розрахункової операції.

Необхідно врахувати, що при продажу товарів (крім підакцизних) на ринках сіл та селищ платникам 2 та 3 груп, відповідно до постанови КМУ № 1336, дозволено замість РРО/ПРРО використовувати розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій (РК та КОРО) якщо виконуються наступні умови: річний обсяг розрахункових операцій не перевищує 167 МЗП (у 2024 році – 1 185 700 грн) на один структурний (відокремлений) підрозділ; така торгівля не здійснюватиметься в одному торговельному об’єкті, де також продаються підакцизні товари; такими ФОП не здійснюється дистанційна торгівля, в тому числі через мережу Інтернет; сільськими радами та радами об’єднаних територіальних громад не прийнято рішення про обов’язкове застосування РРО/ПРРО на території відповідних громад.

Податківці наголошують, що для платників єдиного податку - порушників, які не використовують РРО/ПРРО, вказують неповну вартість у чеках або взагалі їх не видають, хоча зобов’язані це робити, встановлені такі фінансові стягнення: 100% від вартості товару/послуги, що було продано/надано без РРО/ПРРО – якщо це перший раз.150% вартості товару/послуги, що було продано/надано без РРО/ПРРО – за кожен наступний раз.

Якщо покупцю відмовили у видачі чеку – можна повідомити податкову про відомі факти порушень законодавства.

Також на вебпорталі ДПС у розділі «Е-сервіси» пошуковий сервіс «Пошук фіскального чека», який розміщений за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check можна здійснити пошук чека РРО/ПРРО, перевірити його справжність та припинити незаконну діяльність окремих торгівців.

 

Звільнення платників податків від відповідальності, у разі помилкової сплати податкових зобов’язань на інший бюджетний рахунок

У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області зауважують, що для звільнення платника податків від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, зокрема в частині порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов'язання відповідно до статті 124 Кодексу та не нарахування/анулювання пені відповідно до статті 129 Кодексу, необхідно дотримуватись визначених обставин.

Першою обставиною є сплата узгодженого грошового зобов'язання платником податків, у  тому числі податковим агентом, на інший бюджетний рахунок, ніж той, що передбачений для сплати того чи іншого податку, збору, платежу, контроль за якими покладено на контролюючі органи.

При цьому, згідно з Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22 червня 2012 № 758, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 за № 1206/21518, бюджетні рахунки - це рахунки, які відкриваються в органах Казначейства для забезпечення казначейського обслуговування коштів державного та місцевих бюджетів.

Класифікацію доходів бюджету затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14 січня 2011 року № 11 «Про бюджетну класифікацію».

Перелік податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету в розрізі коду бюджетної класифікації, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету». Другою обставиною є сплата узгодженого грошового зобов'язання не пізніше законодавчо визначених граничних строків сплати податків, зборів, платежів.

Строки сплати податкових зобов'язань та узгоджених сум грошових зобов'язань до бюджету визначені статтею 57 Кодексу.

Звертаємо увагу, що відповідно до змін, внесених Законом України № 3603 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн - комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» до Кодексу, основною  умовою підтвердження обставин помилкової сплати платником податків, у т. ч. податковим агентом, грошового зобов'язання на інший бюджетний рахунок є вчинення платником дій щодо повернення помилково сплачених грошових зобов'язань, передбачених статтею 43 Кодексу (Підпункт 112.8.8-1 пункту 112.8 статті 112 та підпункт 129.9.8 пункту 129.9 статті 129 Кодексу).

Отже, обов'язковою умовою підтвердження помилкової сплати платником податків грошового зобов'язання на інший бюджетний рахунок з дотриманням граничних строків сплати податків, або узгодженої суми грошових зобов'язань до бюджету, є вчинення платником дій, передбачених статтею 43 Кодексу, а саме: подання платником податків до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми заяви у довільній формі щодо повернення з бюджету помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов'язання (крім єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування) протягом 1095 днів від дня їх виникнення, з обов'язковим зазначенням напряму перерахування таких коштів - на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету.

Таким чином, у разі дотримання платниками податків, у тому числі податковими агентами, змін, внесених Законом № 3603 до Кодексу, такі платники податків звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, зокрема, від застосування до них штрафних санкцій за несплату узгодженої суми грошового зобов'язання відповідно до статті 124 Кодексу та пені, передбаченої статтею 129 Кодексу.